Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Overslaan en naar de inhoud gaan
Trans-form Academy

Topmenu trans-form

  • Inschrijven
  • Contact
  • Opleidingen
    • Code 95
      • Ladingzekering
      • ECOdrive
      • EHBO voor chauffeurs
      • Opfrissing wegcode
      • Rij- en rusttijden
      • Chauffeur als ambassadeur
      • Laden en lossen van tanks
      • Fit onderweg
      • Ergonomie
    • Hef- en hijstoestellen
      • Heftruck
      • Autolaadkraan
      • Elektrische Transpallet
      • Meeneemheftruck
    • ADR
      • ADR colli vervoer
      • ADR tankvervoer
      • ADR onder vrijstelling
      • ADR voor bedienden
  • Kalender
  • Subsidies
    • Subsidies
      • KMO-Portefeuille
      • Vlaams Opleidingsverlof
      • Sociaal Fonds voor Transport & Logistiek
  • Over ons
  • FAQ
  • Nieuws
  • Veilig werken met de heftruck

    16-01-2023
  • Welke etiketten en labels moeten op een zeecontainer met gevarengoed?

    14-06-2022
  • Wat is eco-proactief rijden?

    17-03-2022
  • Trans-Form draagt steentje bij voor SQAS attestering

    03-03-2022
  • Hoe correct een Europees aanrijdingsformulier invullen?

    20-12-2021
  • Trans-Form in een nieuw jasje

    20-12-2021
  • ADR-opleiding telt voortaan mee voor Code 95

    20-12-2021

Welke etiketten en labels moeten op een zeecontainer met gevarengoed?

14-06-2022

Voorkom vertraging en boetes door correcte signalisatie

We stellen in praktijk vast dat zowel verladers als chauffeurs onvoldoende op de hoogte zijn van regels omtrent de signalisatie van zeecontainers met gevaarlijke goederen. Dit kan leiden tot vertraging op de terminal omdat de container geweigerd wordt. In het slechtste geval krijgt de vervoerder een boete bij een politiecontrole. 

Tip 1: Signalisatie van het UN-nummer op de zeecontainer

De regels voor de signalisatie van gevarengoed in de scheepvaart zijn gebaseerd op het IMDG. Een zeecontainer met gevarengoed moet op de vier zijden voorzien zijn van gevarenetiketten. Identiek zoals bij het ADR. Maar dan komt het verschil.

Bij verpakte gevaarlijke goederen met bruto gewicht van meer dan 4000 kg, bijvoorbeeld vaten, IBC's, etc., moet bijkomend het UN-nummer aangebracht worden op de container. Dit is een afwijking ten opzichte van het ADR.

Bij vervoer in bulk, d.w.z. onverpakte vaste stoffen of vloeistoffen, moet bij gelijk welke hoeveelheid steeds het UN-nummer aanwezig zijn op container.

Het UN-nummer moet aangebracht worden op de vier zijden van de container. Het UN-nummer mag afgebeeld staan in het gevarenetiket, of aangebracht worden op een bijkomend oranje schild.

Tip 2: Noteer "vervoer volgens 1.1.4.2.1." op je vrachtbrief

Zoals hierboven beschreven wijkt het IMDG af van het ADR bij bepaalde hoeveelheid of transportmodus. Het ADR voorziet wel een afwijking voor wegtransport gecombineerd met een zeetraject. Dit is het zogenaamde "vervoer volgens 1.1.4.2.1.". Deze afwijking moet op de vrachtbrief genoteerd worden. 

Tip 3: Ontvang een "Dangerous Goods Declaration"

Om een zeecontainer met gevarengoed te verschepen heeft de rederij een "Dangerous Goods Declaration" nodig, kortweg DGD. Zonder dit document zal de terminal de container niet accepteren. De ondertekenaar van dit document verklaart dat de container conform de regels van het IMDG geladen werd. Onderteken dit document nooit zelf, daar jij anders de verantwoordelijkheid draagt!

Tip 4: Markering van de "Proper Shipping Name" bij tankvervoer

Bijkomend bij tankvervoer moet de zeecontainer voorzien zijn van een markering met de "Proper Shipping Name", kortweg PSN. Dit is de officiële vervoersnaam van de gevaarlijke stof in het Engels, identiek aan de benaming van het UN-nummer volgens het ADR. 

Uw specialist in ADR en IMDG

Heb je nog vragen omtrent het ADR of IMDG? Kunnen uw chauffeurs of medewekers opleiding gebruiken om hun kennis bij te spijkeren? Neem dan zeker contact op! Door onze jarenlange ervaring in deze niche zijn wij uw geschikte opleidingspartner!

Trans-form academy
050.70.29.29
info@trans-form.be
  • Contact
  • Over ons
  • Inschrijven
  • Code 95 FAQ
  • Ladingzekering
  • EHBO voor chauffeurs
  • ECOdrive
  • Opfrissing wegcode
  • Rij- en rusttijden
  • Chauffeur als ambassadeur
  • Laden en lossen van tanks
  • Fit onderweg
  • Ergonomie
  • Autolaadkraan
  • Elektrische transpallet
  • Heftruck
  • Meeneemheftruck
  • ADR colli vervoer
  • ADR tankvervoer
  • ADR onder vrijstelling
  • ADR voor bedienden
  • Nieuws
  • Subsidies
  • Kalender
© 2016 - 2023 Trans-form Academy
Cookie settings
Privacy Policy
made by Duo