Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Overslaan en naar de inhoud gaan
Trans-form Academy

Topmenu trans-form

  • Inschrijven
  • Contact
  • Opleidingen
    • Code 95
      • Ladingzekering
      • ECOdrive
      • EHBO voor chauffeurs
      • Opfrissing wegcode
      • Rij- en rusttijden
      • Chauffeur als ambassadeur
      • Laden en lossen van tanks
      • Fit onderweg
      • Ergonomie
    • Hef- en hijstoestellen
      • Heftruck
      • Autolaadkraan
      • Elektrische Transpallet
      • Meeneemheftruck
    • ADR
      • ADR colli vervoer
      • ADR tankvervoer
      • ADR onder vrijstelling
      • ADR voor bedienden
  • Kalender
  • Subsidies
    • Subsidies
      • KMO-Portefeuille
      • Vlaams Opleidingsverlof
      • Sociaal Fonds voor Transport & Logistiek
  • Over ons
  • FAQ
  • Nieuws
  • Drie vuistregels voor ladingzekering

    01-02-2023
  • Veilig werken met de heftruck

    16-01-2023
  • Welke etiketten en labels moeten op een zeecontainer met gevarengoed?

    14-06-2022
  • Wat is eco-proactief rijden?

    17-03-2022
  • Trans-Form draagt steentje bij voor SQAS attestering

    03-03-2022
  • Hoe correct een Europees aanrijdingsformulier invullen?

    20-12-2021
  • Trans-Form in een nieuw jasje

    20-12-2021
  • ADR-opleiding telt voortaan mee voor Code 95

    20-12-2021

Drie vuistregels voor ladingzekering

01-02-2023
ladingzekering

Wat zegt de wet over het vastleggen van de lading?

Je ladingzekering moet volgende krachten kunnen opvangen:

  • 0.8 g voorwaarts
  • 0.5 g zijwaarts
  • 0.5 g achterwaarts

Vertaald in mensentaal: Pakweg 80% van de massa van de lading voorwaarts, en 50% van het gewicht van de lading zijwaarts en achterwaarts. 

De Belgische wetgeving is gebaseerd op de "Europese aanbevelingen voor ladingzekering". De aanbevelingen kan je hieronder downloaden.

Download de Europese aanbevelingen

Tip 1: Hou je laadvloer proper en gebruik antislipmatten

De wrijvingskracht tussen je laadvloer en de lading bepaalt mede hoe stevig de lading vast staat. Een vuile of vettige laadvloer heeft nog maar de helft van zijn wrijvingsvermogen ten opzichte van een propere laadvloer.

Met antislipmatten kan je de wrijvingskracht nog versterken. Dan hoef je minder spanriemen te gebruiken om hetzelfde resultaat van zekering te behalen.

laadvloer
Statische kanteltest

Tip 2: Een goede verpakking is minstens even belangrijk

De verzender is net als de vervoerder wettelijk verplicht om een steentje bij te dragen aan de ladingzekering. De laadeenheid, al dan niet gepelletiseerd, moet aan dezelfde krachten kunnen weerstaan als de lading op je laadvloer.

Goede verpakkingen zijn voorzien van bijkomende versteviging: Krimpfolie, karton, spanstrips, naar gelang van toepassing. Om ervoor te zorgen dat het materiaal op de palet vast staat.

kanteltest

Twijfel je over de kwaliteit van een verpakking? Met wat gezond verstand kan je een test nabootsen. Bijvoorbeeld de statische kanteltest. De lading mag niet van de palet schuiven.

De hoogte waarmee je de palet heft moet gelijk zijn aan de lengte vermenigvuldigd met de sinus van de tegenoverliggende hoek. Bij een europalet in de lengte (120 cm) is de hefhoogte 52.6 cm. Bij een europalet in de breedtje (80 cm) is de hefhoogte 36 cm.

Tip 3: Zet voldoende kracht op je spanriemen zonder je lading te beschadigen

Om de juiste kracht uit te oefenen moet een spanriem voldoende aangespannen worden. Hoe kan je weten wat teveel kracht of te weinig is? 

Een standaardriem heeft een STF van 500 daN. In mensentaal: Die spanriem kan maximaal 500 kg neerdrukken als je ze over je lading spant. De STF van je spanriem kan je aflezen op het keurmerk.

spanriem

In praktijk stellen we vast dat spanriemen meestal onvoldoende gespannen zijn. Bijvoorbeeld omdat er te weinig kracht op de ratel werd gezet. Of bijvoorbeeld omdat de spanriem de lading beschadigd heeft, en daardoor niet meer op maximale sterkte trekt.

Gebruik nooit beschadigde riemen. Bescherm je riem en lading door hoekbeschermers te gebruiken.

Gebruik nooit hulpmiddelen om een standaardriem aan te spannen. Daar is ze niet voor ontworpen. Enkel handkracht is voldoende.

spanriemen
Schrijf je in voor onze volgende opleiding
Trans-form academy
050.70.29.29
info@trans-form.be
  • Contact
  • Over ons
  • Inschrijven
  • Code 95 FAQ
  • Ladingzekering
  • EHBO voor chauffeurs
  • ECOdrive
  • Opfrissing wegcode
  • Rij- en rusttijden
  • Chauffeur als ambassadeur
  • Laden en lossen van tanks
  • Fit onderweg
  • Ergonomie
  • Autolaadkraan
  • Elektrische transpallet
  • Heftruck
  • Meeneemheftruck
  • ADR colli vervoer
  • ADR tankvervoer
  • ADR onder vrijstelling
  • ADR voor bedienden
  • Nieuws
  • Subsidies
  • Kalender
© 2016 - 2023 Trans-form Academy
Cookie settings
Privacy Policy
made by Duo